Kick-off workshoptur til Guvåghytta, del 2

Første del av kick-off-turen kan du lese om HER. Onsdag kveld var jo kjempetrivelig, såpass at det ble seinere kveld for min del enn jeg hadde tenkt. Jaja. Det var nå fint vær da vi sto opp, opphold og lite vind. Nåja, det kom vindrosser fra tid til annen, så man tydelig på havet – noe var det nok. Hm.

Dag var tidlig oppe og stekte eggegreier til flere, og gode greier. Stemningen var fortsatt god, selv om noen gruet litt for disse øvelsene. Velting og redninger, det er nå ikke så stor stas i kjølig maivann, den er jeg helt med på. *Hutre* Dessverre for noen er jeg vesterålsmester i unnskyldninger for å slippe sånt. Så jeg har hørt de fleste før, med egen stemme... (Men det er ikke tvang å øve redninger her heller altså. Bare nesten.)

Ti på Skjæret-bilde for de som er med på det. (y)
Jaja, det gikk helt fint å padle langs land, her var vi i le. Så hva som eventuelt kom ut av fjordene var ikke godt å si, men det var altså meldt 13 m/s utover. Men vi skulle jo øve på redninger og denslags! Her er gjengen mer og mindre klare til dyst. Aller helst slipper vi (meg inkludert) jo å bli våte i håret men... Det var jo det vi skulle – dessuten hadde jeg en mistanke om at vi uansett ikke ville komme lenger enn til "hjørnet" av Jørnfjorden uansett, før det ville bli for mye bølger evt. motvind.

Vi padlet av gårde i trivelig tempo og med godt humør. Grått, men egentlig ikke så fryktelig kaldt. (Før vi kom i vannet. Der var det kaldt.

Først svingte vi en tur innom Guvåg, sånn at de som ville fikk tømt kajakkene sine, og noen gikk i land. Her kom vi oss forresten gjennom et sted jeg kun har padlet meg fast før. Kult. Enda var det ikke helt flo.

Foto: Bent Bakkan
Vi padlet bortover til den trange passasjen som er litt kul. Her er en del av gjengen på tur gjennom.

Det var ganske grått, og snart vått.

Dag er klar.

Det var ei nokså vindstille bukt bortafor passasjen, så vi heiv oss like gjerne til der mens folk enda hadde motet oppe. Cowboy!

Tømming!

Velt og etter hvert kameratredning!

Enda en cowboy! Bra gjennomført med lavt tyngdepunkt og det hele – helt til han fikk krampe. Det hørtes ikke særlig kjekt ut.

Foto: Bent Bakkan
Så var det tid for å friske opp litt selv. Det var lurt. For jeg hadde for en gangs skyld ikke sjekket ekstra om glidelåsen var igjen da jeg fikk hjelp med den – og da mangler det selvsagt en centimeter. Så jeg fikk vann i drakten! Da husker man å sjekke det HVER gang en stund framover, forhåpentligvis. (Nå er det veldig lenge siden jeg har begynt å padle med glidelåsen helt åpen, så det kunne vært verre, he he.)

Det var ikke helt lett å få dratt Nordkappen nok opp til å få tømt den – den er visst veldig glatt. Men her har Kristin fått skikkelig tak, og tømminga går greit.

Så var spørsmålet om jeg selv husker heelhook-varianten som jeg har prøvd å lære bort, når den skal gjøres i praksis…

Foto: Bent Bakkan
Bent  har ikke rukket å ta bilde imellom at jeg ligger i vannet og at jeg sitter oppi, så da går jeg ut ifra at det gikk rimelig kjapt...

Da var det nok for noen, så vi satte kursen tilbake mot Guvåg. Jeg hadde litt tenkt å kanskje padle litt mer rundt, men regnet i grunnen ikke med at det var så stort område å padle på. Det var mange med som ikke har padlet allverdens den siste tiden, så tror det var like greit.

Det ble jeg enda mer overbevist om da jeg kjørte hjemover. Dette er da INNERST i fjorden.

Godt med bølger allerede her. Bent padlet innover Eidsfjorden før han krysset over, han meldte følgende om forholdene underveis, etterpå:
«Fallvind langs fjellan på vestsida. Sterk straum ved innløpan både på Hell- og Melfjorden. Bølge innover og straum utover, med kulingkast opppå – skikkelig rotat, metershøgt skvulp.»
– Det ante meg. Tror værvarslet slo rimelig godt til denne gangen. Det kunne vært skøy, men jeg tror ikke de ferskeste hadde syntes det samme! Det er nå greit å ta det litt gradvis.

Vi kan vel slå fast at det ikke ble den solskinnsrike maituren jeg hadde sett for meg da jeg planla turen, men det ble like fullt en flott tur. En gjeng som gikk godt ihop og som hadde varierende erfaring på forskjellige områder, og de fleste kunne lære noe og få tips av noen. Særlig artig at en sånn som Bent som har padlet i mange år, gidder å komme på en ferskingtur og lære fra seg.

Jeg hadde en liten plan i backup for å ta opp diverse tema og sånt, men gruppa fungerte så fint at det syntes jeg ikke var noe poeng i. Når folk snakker om relevante ting og utveksler erfaringer og tips helt av seg selv, er det jo liten vits å stoppe det, for å belære om ett eller annet? Nei, dette ble akkurat sånn som jeg synes man lærer mest av. :) Kose seg på tur, samtidig som vi lærer av andre underveis – sånn uten av vi merker det.

Kanskje vi må sette opp en tur til neste år også? Men da må vi få til ei hel helg, sånn som vi egentlig hadde tenkt å gjøre nå. For mer tid til tur og avslapping. Det var bare ikke helger som passet, dessverre.

Takk for turen alle sammen, håper vi ses snart på neste tur.