Etiketter

Kick-off workshoptur til Guvåghytta, del 1

 
Endelig var det tid for å skikkelig starte padleklubb-sesongen. Det gjorde vi med en kick-off-workshop-tur til Guvåghytta. Opprinnelig var planen sol, vindstille og en padletur for ferskinger fra Ringstad, sånn som i fjor. Den gikk ikke. Det ble nokså tidlig klart at akkurat dét var usannsynlig, og etter hvert var det bare å innse at det ikke var særlig mange som ville kunne være med derfra da det meldte opp i 13 m/s rett ut Jørnfjorden som vi da måtte krysse på returen dagen etter.

Plan C - alle starter fra Guvåg, ingen behøver å bekymre seg. Onsdag møtte vi fram på Guvåg der vi hadde fått lov til å parkere og låne flytebrygge, og satte ut i opphold og fint vær. 10 stykker foruten meg selv.

Anja og Trond i godt humør, akkurat som resten av gjengen. Fantastisk humør på folket, her skulle det noe vær til for å sette demper på stemningen.

Da vi satte ut ville folk padle rett til hytta, men da vi kom til hytta var det ingen som ville i land selv om Bent og klubbleder Kristin ventet på oss der. Og sjekk det kule lyset og skyene som omkranset oss da, det var ikke så rart?

Vi padlet videre bort til Hellfjorden, og innover blant holmene der. Så begynte det å regne... Men det gjorde jo ikkeno, vi hadde jo tørrdrakter alle sammen. Ikke ideelt for de med briller, men sånn ellers greit.

Litt imellom her og imellom der, mens folk småpratet og flere oppdaget at de hadde truffet hverandre før. Noen hadde faktisk gått grunnkurs sammen, artig.

Men så begynte i hvert fall jeg å bli sulten og klar for å pakke ut av kajakken, så vi returnerte til hytta. De som har vært her eller kjenner igjen hytta fra tidligere innlegg, ser kanskje noe nytt her. Vesterålen Turlag holder nemlig akkurat på å sette opp et nytt naust. Det blir ikke så verst, det står i bakkant av det som står fra før, og er også litt mindre. Så det ruver ikke så voldsomt. Strekkmetallet er betydelig verre.

Dag, Kristine og Berit tok seg en litt lengre padlerunde enn oss andre, de nådde oss akkurat igjen tilbake i støa. God timing.

Nå var vi tretten stykker, seinere kom to til padlende fra Guvåg sånn at vi ble femten, og så hadde vi innom en journalist også, som opprinnelig var påmeldt. Vi ønsker god bedring med ryggen, og håper det blir anledning på neste tur.

Folk fikk litt tid til å installere seg i hyttene, sette opp telt og sånt, og så samlet vi oss ved bålet som Bent og Dag ikke trengte mer enn et halvt hint for å fyre på. (Ikke for at ikke jeg kan, jeg fyrte opp inne. Det tok fyr selv om andre hadde mer tro enn meg. Men mannfolk liker jo å gjøre sånt, så da får de lov, de blir så fornøyde da.)

Dette var jo litt sånn workshop-turu, så ett av temaene var bålmat. Alle var oppfordret til å ta med noe mat for å lage på bålet, gjerne noe lurt eller godt som er å anbefale. Selv måtte jeg jobbe overtid dagen før og hadde knapt nok tid til å pakke, så jeg stilte med marshmallows for klubben. Ikke så avansert, men godt... Bent hadde nok foliepakket laks og noe han selv må si hva er, til å spandere på andre. Smart, fisk i folie er lettvint. (Krydret var den også, luktet kjempegodt.)

Det nye naustet ser litt større ut fra annen vinkel, men ikke sånn helt for jævlig. Dog bruker det opp noe av plassen vi hadde å legge kajakker på! Heldigvis var det så lav flo at vi kunne la tre-fire ligge i støa.

Så begynte det å småregne litt, og jeg tok fjellduken på. Det småregnet litt mer, og plutselig begynte folk å klatre i trærne. Treklatring er jo fine greier, men det er jo ikke akkurat klatretrær for voksne menn, dette?

Ahaaa... Dag hadde lett fram presenningen han hadde med seg, det var den han var begynt å spenne opp. Smart.

Det funket som bare juling, og den passet ypperlig til der vi satt. Ingen tvil om at vi ble sittende ute i flere timer lenger enn vi hadde gjort om ikke den presenningen hadde kommet opp der. For etter hvert regnet det mer og mer og til slutt regnet det rett og slett skikkelig øs pøs.

Men det gjør jo ingenting under presenning, vi koste oss bare verre. Etter en runde i alle butikkene på Myre klarte jeg til slutt å oppdrive et fenalår, så det hadde jeg også med for klubben. Det gjør seg på tur, rett og slett.

Noen hadde rare vaner. Her grilles (!) fenalår. Jeg prøvde, det var etter min smak sløsing med ellers godt fenalår, men dem om det. Synes man det er bedre sånn så må man jo få lov til det, he he. Men én grillet bit var nok for meg.

Foto: Bent Bakkan
Bevis på god stemning.

Utpå kvelden fyrte noen opp i badstua og trakk inn dit, mens andre trakk inn i hytta. Jeg er passiv badstumotstander så jeg gjorde det siste – og der var Dag i ferd med å lage de deiligste retter. Du snakker om gourmetmat til kvelds! Sånn flaks at han laget såpass at det var en smak til meg også.

Meny:
Forrett - kongekrabbe m/hvitløksgreier
Hovedrett - hjort/potet/hvitløksgreier/tyttebær
Dessert - appelsin m/vaniljesaus og pistasjnøtter

De pistasjenøttene var kjempesmart, det passet veldig bra. Det trikset er notert. De andre rettene som dukket opp rundt bålet kommer nok bilde av i klubbens blogg tipper jeg.

4 kommentarer:

  1. Hm. Kanskje vi også skal arrangere ferskingtelttur. Ingen dum ide. Mange gode tips her ser jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skitt. Jeg glemte å ta bilde av teltene - har ikke et eneste ett! Ferskingtelttur er gode greier, særlig med hytte i backup. Flere blir med når man har flere muligheter, virker det som. Da kan liksom alle være med, uansett preferanse. (Bortsett fra de som må bo på hotell. De ble nok hjemme.)

      Slett
  2. Kultur, kan leses på to måter ;ø)

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)