Etiketter

Klubbnaustet-Gjæva på padlesøndag

Etter den store padledagen sist lørdag, kom søndag. Da var det tur til Gjæva fra klubbnaustet. Da jeg kom dit var narvikværingen allerede klar, og i full padleform. Humøret var det ingenting å si på!

Etterhvert kom også Gunn, Remi, Tove og Frode. Vi padlet av gårde mot Gjæva - det lå an til en fin tur. Bak oss så vi noen komme ned i naustfjæra - etter fargene å dømme var det Tom som kom etter. Finfint. Han har rask kajakk og padler rimelig fort, så vi seig nå videre i rolig tempo og regnet med at han ville nå oss igjen.

Nydelige farger denne dagen. Her sitter tjelden og har oss som underholdning når vi padler forbi.

Vi gikk en snartur i land på den "vanlige" stranda underveis. Det er nå kjekt å få strukket føtter litt og sånt underveis. Og tatt noen ekstra bilder... Tove fortalte ellers at hun har håpet å en dag kunne padle helt ut til Gjæva - dette var virkelig dagen for det.

Mens vi var i land kom Tom, og så dukket Chipo og Fredrik opp i en dobbel surfski. Nå var vi jo plutselig blitt en hel gjeng på tur denne flotte dagen! Perfekt! Vi seig videre utover mot Gjæva i samme rolige tempo - mens Chipo og Fredrik fosset att og fram og rundt omkring oss.

Sistemann på tur inn mot stranda på Gjæva.

På Gjæva hadde vi det så fint at vi ble i all evighet, nesten. Sa jeg forresten at det var årets første t-skjortepadling for min del? Jada, det var det. Sikkert ikke så herlig å plumpe uti fremdeles, men. Det hadde jeg ingen planer om, og det hadde nok gått helt fint å få meg opp før jeg daua.

Det var første gang i år at jeg ser en av disse sommerfuglene - neslesommerfuglen har jeg sett tidligere på året. (Men merkelig få i år! Vil se flere!) Gjæva er perfekt for å plukke skjell, det er mange forskjellige typer der. Jeg fant tre sånne "syputer" (skallet til sjømus) som jeg faktisk klarte å få med meg velberget hjem! Applaus takk!

Noen synes imidlertid det er blitt så varmt i havet at man bare MÅ bade. De om det. Sjekk forøvrig den herlige kajakken fremst der. Ja, den er flott på avstand. Så fin at folk kommenterer det hele tiden. Jeg ber dem ikke se nøyere på den, for å si det sånn. (Det fancy glitteret folk begeistres sånn av hadde sin pris kan man si.)

Plutselig mens vi satt der, kom denne gjengen løpende forbi. De så ut som de stresset av gårde i hui og hast - de trodde vel det var fårikåltid. (Eller så synes de narvikværinger er skumle, han var på safari på enden av øya, der de kom løpende fra.)

Det var mange fine planter i blomst på øya, blant annet denne her.

Etterhvert måtte vi selvfølgelig men dessverre tilbake igjen, vi hadde jo ikke med oss allverdens med mat. Jeg hadde fått som jeg håpet på - litt mer bølger tilbake. Akkurat såpass at man ikke skremmer fullstendig vettet av folk som ikke har padlet så mye i år eller bølger generelt, men at de får litt å bryne seg på.

Foto: Remi Nyheim
Hvorfor er det så mye mer bølger når bildet er tatt motsatt vei??? Hva er det med mitt kamera som gjør at de forsvinner - eller hva er det med Remi sitt som gjør at han får dem med? Hva? Hæ??? Tove var ikke helt godkompis med de største bølgene trodde hun, men det var bare i hennes hode. Egentlig taklet hun det helt fint og den kajakken passer henne aldeles utmerket så den gjorde jo akkurat det den skulle.

Foto: Remi Nyheim
Vi bor så fint til her i Vesterålen at det er jo ganske teit at vi må gjøre andre ting enn å bare nyte naturen. På dager som dette burde ALT skje ute, i disse omgivelsene.

Foto: Remi Nyheim
Chipo og Fredrik svosjet att og fram og hit og dit på returen også. De må ha padlet dobbelt så langt som oss andre - som vanlig. Men de var jo dobbelt så mange i kajakken forsåvidt.

Narvikværingen fortsatt i godt humør, tror nesten han må ha syntes det var en kjekk tur å få være med på. Kan hende vi ser ham igjen? Kajakken derimot, tror jeg det er siste gang vi ser - mener å ha sett noe om en rød Empower på Facebook. Litt synd, den var så fotogen, denne her.

Foto: Remi Nyheim
Også på returen gikk vi i land. Samme sted som forrige gang, bare stranda rett over sletta. Der oppdaget jeg plutselig denne her i fjæra - jeg har nylig tenkt på akkurat den, at jeg ikke har sett den i år. Da dukker den opp! Tøft. Jeg bestilte fotografering hos Remi siden jeg hadde glemt speilrefleksen selv, og det var ingen bommert. Skikkelig flott ble det. Nydelig liten fugl, dette her.

Så kom hurtigruta, og vi måtte jo fotografere den så klart. Da ble ternene i området plutselig helt idiot, de flakset og hylte enda mer enn de pleier! Hva går det i, liksom. Psykofugl.

Oy d@ven! Først så jeg et egg, og så denne her like bortafor, som prøvde å gjemme seg så godt han kunne. Idiotfugl. Hadde de ikke holdt sånn leven bestandig bare man kommer innen synsvidde, så kunne man jo skjønt at det var egg og unger her. Eller, jeg trodde forsåvidt ikke at de holdt på så seint, så det er i grunnen ikke så sikkert jeg hadde skjønt det uansett.

Foto: Remi Nyheim
Men i hvert fall, det var bare å hive seg i kajakkene igjen så fort de var knipset, der kunne vi jo ikke være. Narvikværingen var i treigeste laget, så han fikk seg hodeskade før han kom seg derifra. Plutselig fikk han en ternekakk i hodet, og det var jo egentlig litt til pass. (Dette her er nytt bestillingsverk-bilde. Disse ternene hekker på ei øy lenger bort mot naustet.)

Man skulle kanskje tro at busken til venstre er død - og det er den kanskje neste år - men den er faktisk "bare" spist opp av lauvmakk. De herjer i år også, ser det ut for.


"The chase"
Narvikværingen er flink til å trene på egenredninger og sånt, han pleier å benytte anledningen når han er sammen med andre. For heime må han padle mye alene. Så gjorde han også denne gangen - her jakter han på kajakken som så sitt snitt til å stikke av.

Tove konstaterte etter turen at hun hadde jo egentlig ikke holdt på å velte en gang, he he. Det var det vel egentlig bare hun selv som hadde trodd hun skulle, forsåvidt - men det er jo en kjekk oppdagelse å gjøre. Alltid litt ekkelt å komme ut for ting man ikke er helt sikker på hvordan skal gå, men så er det jo veldig kjekt etterpå, når det har gått helt fint. :) Og vips, så vet man mer om hva som går greit og ikke.

Flott tur, fine folk, kjekk klubb. Gjæva ruler.

7 kommentarer:

  1. Flotte bilder og nydelige strender- sukk! Ellers tipper jeg det er han derre Draugen som driver å sletter bølgene på bilder og film, sånn at folk skal tenke at nei havet, det er ikke farlig. Og så ligger han der på lur da, når man har forvillet seg utpå i den tro at havet bestandig er flatt, og kaster seg over deg før du vet ordet av det. Det er nå min teori jaffal- kan ikke komme på noen bedre forklaring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra teori! Men hvorfor stjal han bare mine bølger, og ikke Remi sine? Betyr det at jeg kan regne med jeg er plukket ut som neste offer???

      Slett
    2. Evt. at han Remi har solgt sjela si....????

      Slett
    3. Det er åpenbart også en mulighet!

      Slett
  2. Marian - jeg har masse fotoer av bølger i arkivet mitt.
    Så bruker jeg Photoshop og putter inn når jeg synes det er for flatt på bildet.
    Æh, nei,
    jeg venter til jeg ser noen ekstra store kommer og håper jeg treffer rett i spruten
    med den trrrrreeeeege olympusen.
    Lettere med min gamle Canon 350d.
    Fornøyelig lesning som vanlig!
    Nå får de som ikke var med en levende orientering om hvordan det var på den turen....

    Hilsen Padle-Remi

    SvarSlett
    Svar
    1. Aha, du bruker tålmodigheten. Ja da kan jeg skjønne det, for det gjør aldri jeg.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)