Etiketter

Gaukværøy-Litløy-Vinjesjøen dag 2 - i tåkeheimen

Her ser vi da - ikke - Vinjesjøen, Hadseløya og Lofoten i bakgrunnen.
Jeg så ingenting til tåken da jeg var oppe en tur klokken to om natten. Men jeg ante uråd da jeg våknet halv ni, og jeg ikke var begynt å koke i teltet ennå. Mistenkelig. Da jeg åpnet og kikket ut, så jeg ingenting. Null niks, nichts. Jeg så ikke konturene av land eller noenting. Så gøy, her kunne jeg få testet kompass-navigering… Herved var vi påminnet hvor vi bor hen og hvordan været foregår her!

"Ka du ska gjør nu, kommer du deg i land?" var det en som meldte til svar da jeg fortalte om situasjonen. Jeg svarte at jeg er nå utstyrt for om så å havne på Grønland (det hadde jeg nok ikke egentlig mat nok til - men rundt regnet, så…), det skulle da gå bra. :) Dessuten har jeg kompass!

Utsikten som forsvant… (Lørdag/søndag)

Siden jeg var litt trøtt fremdeles så benyttet jeg anledningen når det likevel var grei temperatur for å sove i teltet. Sjekket værmeldingen på VHF'n klokken ni - Bodø Radio meldte opp i 10 ms på ettermiddagen. Hm. Sov litt videre. Zzzzzzzz....

Da jeg våknet var det fortsatt høvelig vindstille, men tåken hadde lettet litt. Nå så jeg antydning til land både her og der. Kjedelig… He he. Teltet er forøvrig enmanns, men jeg synes jeg har god plass faktisk. Noen (få) fordeler må det være med å ikke være så diger.

Hva søren er det disse heter igjen? Jeg må friske opp disse plantekunnskapene igjen snart.

Turlaget dukket forøvrig aldri opp, lurer på om turen rett og slett ble avlyst pga. tåka?

Jeg fant meg ny hjelm på turen, sto fint i stil med kajakken den? (At jeg har Goproen fast på hjelmen, kommer av at det nye fancy sugekoppfestet med sånn gorillastang på overhodet ikke funker. Den sitter IKKE fast på kajakken i det hele tatt.)

Som om ikke jeg får fisk hva? Ikke den aller største jeg har sett, men… Kanskje den minste.

Tre sånne stakkarer hadde jeg fått på samtidig. Ca. 15 cm lange. De hadde ikke bitt på, men blitt krøkt gjennom øye, hode og sånt - så jeg måtte drepe dem alle sammen. Stappet dem i pose for å ha når jeg etterhvert sikkert kom til å se en ørn.

På turen rundt øyene padlet jeg litt i krinkelkroker og utforsket forskjellig.

Inni vika på bildet over var det massevis av småfugler, av denne typen her. De ble litt oppskjørtet over at jeg kom, har tydeligvis ikke besøk av padlere hver dag.

Omsider! En ørn! Jeg kastet først en fisk. Null respons.

Så holdt jeg opp en fisk til, veivet med den så ørna skulle se skikkelig, og kastet den også. Null respons.

Så kastet jeg ut den tredje fisken. Alle fløt i overflaten. Nå skulle etter planen ørna komme susende, deise ned og fange en av fiskene mens jeg tok bilde med speilrefleksen.
Null respons. NULL respons! - Konstaterte jeg, før ørna i øyeblikket etter lettet - og fløy av gårde motsatt vei… Den vendte bokstavelig talt ryggen til både meg og fisken.

Svartbaken tok en runde over meg og fisken, før den fløy bort og satte seg der ørna nettopp hadde forlatt… Ingen suksess, dette.

Disse brydde seg verken om ørn, meg eller fisk.

Jaja, sånn passelig fornærmet padlet jeg videre. Aha, nå som det var så stille var det jo utmerket å sjekke nærmere det stykket jeg ikke hadde fått padle forbi på grunn av forholdene tidligere i år. Jo lenger jeg padlet, jo mer krøp tåka oppover fjellet.

Jeg padlet inn den vika som på sjøkartet (!) ser ut som en fin, skjermet passasje. Her går det bare an å komme helt inn når det er flo, men da kommer man til gjengjeld _nesten_ over. Det ligger noe stein i veien. Hva er den store rust-tingen forresten?

På sporet her ser det vel ut som man skulle kunne padle gjennom, men det gikk altså ikke. (Det er nokså nøyaktig 2 km fra Gaukværøya over til Svinøya.)

Skarven er nå egentlig en veldig flott fugl.

En kjapp tur i land på Skjærdingstad på enden av øya. Nå var nemlig planen å padle rundt Litløya også, og vinden var i ferd med å ta seg litt opp. Så skulle jeg etterhvert videre over til Vinjesjøen. Da er det greit å ikke måtte på do midt i leia.

Jeg utforsket litt langs Litløya også. Svingte innom ei vik med noen gamle tufter - der var det jammen folk! Du verden. Det var vel det siste jeg ventet. De holdt på med en lang planke uti vannet. Det viste seg at det var en stor brennmanet de så på, som de ville ha nærmere for å se bedre. Så praktisk at det kom en padler forbi!
Padlet utenom denne her, for å se etter skarveunger, men berget var visst tømt. :( Håper ikke det betyr mislykket hekking.

Her er det nok de holder til egentlig, de ungdommene i fjæra. Hjelper til med å restaurere, og så hadde de fri siden det var søndag. Jeg gikk ikke i land, jeg ville helst komme meg til Vinjesjøen før vinden eventuelt ble sterk.

En snartur innom Gaukværøya igjen, på baksiden denne gang. Jeg trodde jeg så en liten blåse som jeg ville ha. Det var det selvsagt ikke, men en rosa ball… Jeg tok den siden den var hel. (Så om noen vil ha en rosa ball, si ifra!) Ganske fine forekomster med prestekrage her.

Ikke spesielt god utsikt fremdeles, men nok til at det skulle gå greit å se eventuelle båter med kryssende kurs når jeg skulle over.

Sånn bare for å sjekke hvordan det ville gått om jeg skulle padlet over i tåka, tok jeg ut kurs og padlet etter kompasset. Det blåste opp til laber bris så jeg måtte legge inn litt for avdrift også - men du snakker om å treffe perfekt. Og sannelig - mens jeg padlet over så lettet tåka! Her er jeg kommet inn til Vinjesjøen, og ser jo alt mulig - til og med blå himmel både her og der.

Egentlig en nokså perfekt tur. Bra oppvarming, det er jo straks ferie og da skal det padles hele alfabetet. Så det er best å holde seg i form til da. :)

6 kommentarer:

  1. Hm. Skal du padle hele alfabetet er det vel mest praktisk for deg å starte på Å- det ligger jo ikke såååååå langt unna?

    SvarSlett
  2. Det er veldig mange Å, så man kan i grunnen velge hvor langt. :)

    SvarSlett
  3. Herlig som vanlig, padle alfabetet? Den var ny, synd med ørnen som ikke var sulten, det hadde blitt noen flotte bilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lite medgjørlig ørn ja. :( Men det er vel noe med det, når fisk er lett tilgjengelig for oss så er den vel lett tilgjengelig for ørna også.

      - Men gir ikke opp det prosjektet!

      Slett
  4. ……og når du først har lagt dæ, ka gjør du oppe kl 2 på natta???

    SvarSlett
    Svar
    1. Blant annet sjekket jeg om det var tåke, og om kajakken fremdeles var der etter flo.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)