Etiketter

Snartur til Guvåghytta

Seilskuta Astor lå ved kai på Straumsnes
Søndag var det grått og fuktig, og bestemte meg for overnattingstur - innendørs. Guvåghytta (Turistforeningen) er fint turmål i så måte. Mens jeg satt i Bø og spiste det beste som fins, kald sei, ploppet det inn en SMS. Om jeg ville være med og padle, f.eks. inn Hognfjorden? (Ved Sortland, en time unna Bø, men rett over sundet fra huset mitt.) - Nei jeg skal til Guvågytta, det er bare å bli med. Og sånn ble det, Jan Ivar pakket og kom durende fra Sortland. :) Sportyspontant!

Da vi ankom Guvåghytta nokså seint på kvelden, var det stille og fredelig. Et belgisk par på naustloftet, og et tilflyttet par bosatt i Harstad med en ganske liten unge. Det fikk vi merke på morran, kan man si. Tidlig opp, de der små. Ikke spesielt lydløst heller.

Vi tok en tur innover til Melfjorden, men det blåste mer og mer fra retningen vi skulle tilbake i, så vi snudde der i tilfelle det skulle blåse mye.

 Det ble bare sånn akkurat passelig småstamping imot, ytterst behagelig kan man si. Baugen opp - ned - splæsh, inn i bølgen foran. Baugen opp - ned - splæsh - inn i bølgen foran. Med ull under tørrdrakta og sol, var det akkurat passe vind til at temperaturen ble behagelig med det aktivitetsnivået vi holdt. Bortimot Jørnfjorden la det seg imidlertid helt flatt omtrent.

Så da vi kom forbi holmene var det ikke bølger å følge med, så jeg la merke til noe "interessant" ræk som lå i steinene der. Det må være det minst interessante ræket jeg har funnet noengang! En søppelsekk!!! Gørr.

Jan Ivar lå ute og ventet imens. Ser skyet ut, men jeg mener da vi hadde sol. Den kom kanskje akkurat gjennom skyene?

Etter turen tok jeg en runde bærplukking på holmene, jeg har et par holmer der jeg pleier å finne noe. Ikke så fryktelig mye denne gangen (men kreklingen var flott! ganske stor!), men mens jeg var der fikk jeg om ikke annet tatt bilde av ASKR-padlerne som kom inn til Ringstad for camp 2. Her er lang ramble på tur inn leia. (Ser jeg har muligens glemt å rette horisonten, dere får bære over med det.)

Kunne ikke forskjellsbehandle, så jeg ventet til kort ramble også kom inn. De har padlet nesten like langt som lang ramble her, så de får bli størst på bildet. :)

Var innom en liten tur på kvelden og sjekket at de hadde det fint, alt vel. De hadde flott camp på Ringstad, med månen som speilet seg i blankstilla, og her forsynes det av baccalaoen kort ramble hadde laget og spanderte på resten. Jeg smakte ikke på den, men den ble rapportert å være sterk. Selv dro jeg hjem og la meg, men har en anelse om at disse hadde det særs trivelig bra lenge utover. :)
(For de som etterhvert forvirres av alle "hjem" - jeg har to. Mitt opprinnelige i Bø, der foreldrene mine bor, og det jeg bor i nå - mitt hus - ved sundet på Sortland.)

2 kommentarer:

  1. Herlig, må snart nordover skjønner jeg ;ø)

    SvarSlett
  2. Kom kom! :) Har ferie neste uke også, jeg. ;)

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)