Etiketter

En natt i naustet

Filmsnutt, en natt i naustet:
Jeg har lenge vært nysgjerrig på hva det er oteren Otus driver med i naustet. Men han er jo der kun om natta har jeg etterhvert funnet ut, så det er ikke lett å si. I går kveld bestemte jeg meg for å overnatte i hengekøye i naustet, for å sjekke det litt nærmere. Litt skummelt, når man har hatt mareritt om oter som gikk til angrep, helt siden man var liten - men det var jo eneste måten jeg kom på, siden oteren er et nattaktivt dyr.

En liten test om termokoppen var tett viste at det var den slett ikke, spruten sto alle veier så det viste seg lurt å teste i vasken... Hadde ikke vært morsomt om det sprutet kakao på alle tingene.

Litt utstyr må man ha når man skal sove hjemmefra. Camp-votter, sovepose, lugger (trodde det skulle bli kaldt på føttene i soveposen), buff, telefon, GoPro, vanlig kamera, to bøker, hengekøya - og det nærmeste våpen jeg klarte å finne i tilfelle angrep - hårspray...

Det gikk nokså greit å få opp hengekøya, selv om det var mørkt. Den har eget rom for å stappe liggeunderlaget inn i, det funket bra. Liggeunderlaget isolerte nok godt, for da jeg merket at det begynte å bli kaldt så viste det seg at jeg var havnet utafor liggeunderlaget. Flyttet meg på plass igjen, og da ble det helt ok temperatur selv om det ikke er sånn skikkelig vinterpose jeg har en gang.

Dette lille lyset er GoProen i hjørnet som har tatt. Her er jeg kommet inn i hengekøya. Goproen sto på for å ta timelapsebilder, for jeg skulle jo være her hele natten så det kunne bli kult med en timelapsefilm av når det blir lyst. Og, for alt jeg visste kunne det jo være det var tidlig på morran Otus pleide å være her, da ville det kanskje være lyst nok til at GoProen fikk bilde av ham.

 Inne i hengekøya. Myggnettingen trengte jeg ikke akkurat for myggen, men det var nå greit å ha et "gjerde" imot Otus og snø som kanskje ville fyke inn i naustet i løpet av natta. Jeg sleit litt med å finne att og fram på hengekøya, syntes litt at jeg fikk hodet ned og føttene opp uansett hvilken vei jeg lå... Men det betyr sikkert at jeg lå flatt.

Det blåste en del, kjørte noen biler forbi. Men jeg sovnet. Etter en stund våknet jeg av et mareritt. Jeg hadde drømt at Otus hadde kommet inn i naustet, og gnafset på hengekøya.

Havet hadde i mellomtiden kommet så "nært". Det plasket så veldig. Sikkert blitt flo? I det fjerne i hjernen ante jeg at jeg hadde hørt en lignende plaskelyd før, meg jeg koblet ikke helt...

Ikke før det etter en stund prustet like ved...

Otus var kommet! Horrible hyene så redd jeg ble!!! Han snuste i lufta, snuste og snuste. Men til slutt hørte jeg mest bare min egen puls... Bankbankbank. Nei og nei, nå kom det til å bli som i marerittet! HJÆLP! Bare en ting å gjøre - ringe pappa!

Ja ikke at han kunne gjøre noe fra eller til, men han kunne finne på å være oppe i totiden på natten - og jeg konkluderte kjapt med at hvis jeg pratet så ble Otus sikkert skremt. Og puh, det virket!

Så jeg aner fortsatt ikke hva Otus driver med i naustet om natten. Jeg skjønte jo at jeg ikke ville komme til å få sove særlig godt i naustet mer, så jeg pakket ihop og gikk hjem... GoProen så ut til å ha stoppet, så den tok ikke mer bilder heller. Forøvrig lynte og tordnet det da jeg gikk opp til huset, så det var nå det beste å gå hjem uansett. Har teltet i lyn og torden én gang for mye, så det synes jeg ikke er noe stas.

Konklusjon:
Otus angrep ikke - og jeg overlevde. Uskadet. Aner fortsatt ikke hva han gjør om natta - og han skal kanskje få lov til å holde på med sitt, i fred... Og hengekøya virker fint som den skal. :) Det var ikke kaldt å ligge ute. (Med tre lag ull inni soveposen og inni et naust, men dog. Trodde det skulle være verre.)

9 kommentarer:

  1. Herlig reportasje, ha ha. Ser ut som det er gøy når du er på tur, trur æ kommer utover en tur!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det e bare å komme. Men som du skjønner, å telte atmed naustet kan bli i overkant spennende... Eller bare akkurat passelig, alt etter som. ;)

      Slett
  2. Stilig innlegg. Skjære påskekrimmen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha ha, ja ikke sant! Hadde påskekrimbok med, men trengte ikke å lese den. :)

      Slett
  3. Artig lesning, du ei tøffa!
    Har telta i lyn og torden æ å:-) huska d kom en redningspatrulje fra Ramberg;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, du skjønna... Varige trauma... Kom ingen redningspatrulje denne gang, men så var det litt kortere heim også.

      Slett
  4. Fabelaktig historie, synd det ikke ble noen blinkskudd av oteren din. Prøv å heng opp hengekøya om dagen og se hva du gjør. Jeg digger min bare mer og mer. Det er jo merket rødt og grønt i hver opphengspunkt, mener grønt skal være der hodet er.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, røde og grønne merker! Det har jeg ikke registrert, men det er der jo sikkert. :) Takk for tips!

      Slett
  5. Ja det var synd, neste gang får jeg sørge for at GoProen er fulladet så den ikke stopper så tidlig. Men jeg trodde faktisk at det var mer på tidligmorran han pleide å være der. Kanskje han er flere ganger innom hver natt, forsåvidt. Hvem vet.

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)