Etiketter

Knølkval i Kvæfjord!

Ikke egentlig større enn hus og fjøs, kanskje - men stor, ja! Normalen er 25-30 tonn, sier Wikipedia...
Jeg trodde helt sikkert at knølhvalen i kvæfjord hadde spist seg mett, og forlatt, men nei. Før helga kom det melding om at den fortsatt var der, og at noen hadde tenkt seg for å se på den på lørdag. Drakten min kom også før helga, så da var det bare én plan for lørdag! Kvalsafari pr. kajakk! Det var bare å krysse fingre, og komme seg av gårde.

Tre-fem stykker var allerede utpå da jeg kom, og parkeringpslassen ved Straumen var full av biler og folk. Vi ble seks stykker til som satte ut ilag og padlet utover. Vi så kvalen allerede fra land, så det var absolutt håp! :D Stein-Evert hadde til og med kjørt fra Narvik for å se den.

Vi hadde ikke snakket lenge med de vi møtte utpå, før kvalen gjorde fancy entré. Selv komlet jeg en hel masse med kamera, og det fortsatt i grunnen hele turen. Vanskelig det der med speilrefleks, vanntett pose og greier. Men man ser at den er stor, hæ?

Jadda. Så var vi utpå der da, sammen med knølkvalen. Vente, vente, vente, PHWUUUUUSTH - hvor var det? - DER - padle, padle, padle etter... Sånn holdt vi liksom på.

Faktisk seks kilometer, rundt i tull.

Passelig stor, ja. Ja. Men den var faktisk mindre enn jeg hadde sett for meg, hyyysj. Ble ikke småengstelig en gang, den var jo bare fin. (Dessuten tror jeg de er snille, og overhodet ikke interessert i rusk i maten - hvem vil vel ha det, liksom?)

Når man ser sporden på dette viset så skjønner man kanskje mer hvor langt og stort dette dyret egentlig er, totalt sett? Man ser jo sjelden mer enn litt av det over vann. Forresten litt rart når man så den svømme like under vannflaten. Den var jo egentlig mørk, men så lys ut under vann. Kanskje man så mer av de lyse områdene på den da, jeg vet ikke. Interessant i alle fall.

Etter X antall runder med kvaltitting, kom jeg på å se meg rundt. Det var faktisk kjempefint lys også, oppdaget jeg. Og så dukket disse tre opp etter hvert, to av dem fikk sett hele kvalen. To snorklere med følgebåt (robåt, kult).

Håper de fikk noen kule filmer som vi kan få se, kvalen svømte i hvert fall under og rundt dem et par ganger. De hadde definitivt en kjempeopplevelse i alle fall.

Foto: Stein-Evert Pettersen
Her er bevis på at jeg var med, og ikke bare har stjælt bilder fra andre og jugd på meg! Synes dette ser mye skumlere ut på bildet enn jeg følte det i virkeligheten da.

Flott lys på fjelltoppene da vi padlet tilbake. Og så fikk vi se noen seler også, de er nå søte selv om de ikke er så digre. ;)

Og da sola forsvant fra fjelltoppene også, ble det enda finere farger.

En kjempetur! Da er det spekkhoggere neste, håper jeg.

Stein-Evert har også blogget om turen, innlegget kan du lese HER.
Og bildeserien til Bladet Vesterålen kan du se HER. (Klikk litt ned til høyre for hovedbildet så får du alle bildene.)

11 kommentarer:

  1. Flott og realistisk skildring fra turen. Som æ har nevnt før: du er flink med det å skildre turer og beskrive turer sånn at det blir en god opplevelse for leseren!! Honnør til deg! :)

    SvarSlett
  2. Det må vere ein mektig opplevelse å komme så nær desse svære dyra, aldri so litevetta misunneleg...

    SvarSlett
  3. Når egendeltagelse ikke er oppnåelig, er bloggingen din er god erstatning. takk for nok en spennende tur :-)

    SvarSlett
  4. Du skriver som vanlig meget bra, tar flotte bilder og jeg bare ønsker meg en tur nordover igjen. Dere er veldig heldige, jeg og sier som Maria her, bloggingen din er en veldig bra erstatning for en søring ;ø)

    SvarSlett
  5. Tøft! Å padle med hval må vel være den ultimate padleopplevelsen. Samtidig hadde jeg sikkert tisset på meg om det kom en spekkhogger svømmende.....

    SvarSlett
  6. Takk takk, ja dette var virkelig en stor opplevelse. Kvitskjeiving og knølkval på bare noen uker, da blir det vel lenge til neste gang jeg får noe spennende på nært hold. Eller ikke!!! :) Håper det blir mer snart, selv om man leve lenge på hver gang, egentlig. :)

    SvarSlett
  7. Så flotte naturopplevelser!
    For oss i Oslo området er dette helt unikt.
    Skulle gjerne padlet mer i Vesterålen :)

    SvarSlett
  8. Bare kom! Her er masse plass! :D

    SvarSlett
  9. Fantastiske bilder og en fantastisk opplevelse:)))

    Fin uke:)

    SvarSlett
  10. Hei

    Jeg driver siden 2008 et prosjekt for å kartlegge knølhval i norske farvann og er på jakt etter bilder som kan brukes til foto-identifikasjon av knølhval i forskningsformål og lurer på om du muligens kan kontakte med meg på e-post angående knølhval-observasjonen: fredrik.broms@gmail.com

    Se bl.a. reportasje fra NRK ifjor vinter for litt mer info om prosjektet: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7927048

    Gratulerer med flotte bilder og flott opplevelse !

    Vennlig hilsen, Fredrik Broms

    SvarSlett
  11. Hei, vi sendte bilder til Havforskningsinstituttet v/Nils Øien, da har du forhåpentligvis fått dem?

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)